W samochodach spalinowych źródłem energii jest paliwo. To ono napędza silnik, który następnie wprawia w ruch całą maszynę. Jednak jak pewnie wiesz, nowoczesne samochody są pełne również części elektrycznych i elektronicznych, które nie mogą być bezpośrednio napędzane przez benzynę czy olej napędowy. W związku z tym konstruktorzy musieli znaleźć sposób, na zmianę energii mechanicznej, której w pracującym silniku nie brakuje, na energię elektryczną potrzebną do napędzenia wspomnianej wcześniej elektroniki. Rozwiązaniem tym jest alternator samochodowy, którego działania i usterki opiszemy w tym wpisie.
Jak działa alternator?
Działanie alternatora do złudzenia przypomina działanie silnika elektrycznego, który to zamienia energię elektryczną w ruch obrotowy wirnika, z tą różnicą, że alternator działa jakby na odwrót. Zmienia więc energię obrotową w energię elektryczną, czyli po prostu prąd. Można więc uznać, że alternator jest pewnego rodzaju mini elektrownią, która dostarcza do samochodu prąd. Warto też wiedzieć, że alternator działa normalnie w parze z akumulatorem, który jest swojego rodzaju rezerwuarem wyprodukowanej energii, pozwalającym na uruchomienie elektrycznych podzespołów samochodu bez odpalania silnika.
Objawy uszkodzonego alternatora
Alternator jest stosunkowo skomplikowaną częścią zmuszoną do niemal ciągłej pracy. Wcześniej czy później musi więc dochodzić do jego awarii. Mogą się one objawiać całkowitym zatrzymaniem jego działania, przerywaną pracą lub zmniejszoną produkcją prądu.
W przypadku całkowitej awarii alternatora na desce rozdzielczej powinna zapalić się kontrolka wskazująca na brak ładowania akumulatora. W takiej sytuacji lepiej jest nie wyłączać silnika, ponieważ jeśli prądu w akumulatorze nie będzie wystarczająco dużo, to samochód już bez pomocy nie odpali. W takim przypadku polecamy zaparkowanie na wzniesieniu pozwalającym na odpalenie „na pych” lub skierowanie się bezpośrednio do mechanika.
Jeśli jednak nie dojdzie do całkowitej awarii, a alternator będzie działał w sposób przerywany lub słaby, to objawy mogą być nieco inne. Wspominana kontrola może raz świecić, a raz nie, mogą pojawiać się problemy z odpalaniem silnika, a spod maski może wydobywać się nieprzyjemny metaliczny dźwięk.
Materiał zewnętrzny