Kupowanie używanego sprzętu audio - podstawowe informacje

Łatwość serwisowania

używany sprzęt audioJeśli chodzi o sprzęty audio to na pewno możliwość ich naprawiania będzie ważnym parametrem, który trzeba brać pod uwagę w czasie zakupu. Serwisowanie kolumn jest możliwe między innymi w momencie, gdy nie będą tam zastosowanie jakieś specjalne bardzo skomplikowane układy sterujące. Jeśli urządzenia są stare to nie koniecznie będą gorsze ponieważ często będzie można łatwiej dokonać na nich różnych napraw. W przypadku sprzętów nowych trzeba się także liczyć z tym, że koszty związane z naprawą również będą wyższe między innymi dlatego, że konieczne będzie użycie bardziej rozbudowanych układu elektronicznych. Branża audio dla wielu jest coraz bardziej kolekcjonerska i to ma bardzo duże znacznie. Wiele osób kupuje sprzęt nie pod kątem użytkowym.

Ryzyko związane z oszustwem lub nieuczciwością kontrahenta

Minusem kupowania sprzętu na rynku wtórnym będzie między innymi to, że możemy paść łupem oszustów. Kontrahenci niekiedy okazują się nieuczciwi i co za tym idzie bardziej starają się wyłudzić pieniądze niż sprzedać nam coś wartościowego. Często sprzedaje się sprzęt z ukrytymi wadami, który niestety potem nie nadaje się do użytku. Problemem jest także kwestia podróbek, które wprowadzane są do obrotu masowo.

Ceny sprzętu używanego

używany sprzęt audioPunktem wyjścia będzie tutaj połowa ceny sprzętu nowego. Jeśli chcemy szacować to tyle powinien kosztować sprzęt, który ma kilka lat i jest już po gwarancji. Jest to rachunek bardzo szeroki i nie zawsze zgody z rzeczywistości. Najważniejsza jest bowiem proporcja między popytem i podażą. Są takie modele, które są cenione na rynku i w ich przypadku trzeba się liczyć z tym, że wartość na rynku wtórnym jest bardzo dobrze trzymana. Natomiast te urządzenia, które przez użytkowników są gorzej oceniane niestety szybko tracą na wartości. Procentowo mniej będzie tracił sprzęt tańszy a więcej droższy. Dla początkujących kupujących najlepiej szukać kilkunastoletnich urządzeń średniej klasy. Najczęściej warto wybierać urządzenia, które pochodzą z Japonii, ponieważ powinny się one możliwie najlepiej sprawdzić. Taki sprzęt nie będzie drogi a można znaleźć urządzenia naprawdę całkiem sprawne.

27 lipca 2015

Tomasz Tamborski

Absolwent Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (kontrabas, gitara basowa), wielokrotny laureat ankiety Jazz Top miesięcznika "Jazz Forum" w kategorii najlepszy muzyk jazzowy